Groepskortingensite Groupon gaat vrijdag naar de beurs en waardeert zichzelf op 13 miljard dollar.
Donderdagavond gaf Groupon aan dat het aandelen voor 20 dollar per stuk wil
aanbieden, wat de onderneming een waarde van 13 miljard dollar geeft.
Eerder lag de bandbreedte voor de introductieprijs op 16 tot 18 dollar per
aandeel. Groupon wil overigens slechts 40 miljoen aandelen, ofwel 6,3
procent van het totale aandelenkapitaal, op de markt brengen. Daarmee kan
het bedrijf zo’n 805 miljoen dollar ophalen.
Met een marktwaarde van 13 miljard dollar zou Groupon een hogere
beurswaardering hebben dan bijvoorbeeld printer- en copierbedrijf Xerox.
Tegelijkertijd hielden analisten enkele maanden geleden nog rekening met een
fors hogere beurswaarde.
Beursdebuut
Volgens zakenkrant The Wall Street Journal mikken de banken die de beursgang begeleiden op een bescheiden koersstijging van zo’n 15 procent op de eerste dag.
De banken zouden willen voorkomen dat de prijs de eerste dag verdubbelt, zoals
eerder wel is voorgekomen bij beursintroducties van hippe internetbedrijven.
Zo schoot de prijs van netwerksite LinkedIn bij de beursgang van afgelopen
mei 109 procent omhoog op de eerste handelsdag.
Groupon worstelt sinds enkele maanden wel met vragen over de houdbaarheid van
zijn verdienmodel. Het bedrijf ondervindt inmiddels veel concurrentie op de
markt voor groepskortingen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl